onsdag 15. september 2010

Hvem er museumsstyrer Musum?

Museumsstyrer Musum finnes ikke. Eller kanskje gjør han det? Han har i alle fall eksistert i mitt hode i snart 20 år, som summen av opplevelser og erfaringer jeg har gjort meg gjennom et langt museumsliv. En tankefull museumsmann som sliter med å finne veien gjennom yrkeslivet sitt og som undrer seg over alt han ser og opplever. Museumsverdenen er et underlig samfunn med et sammensatt persongalleri, og Musum vandrer gjennom arbeidsdagene, tankefull og observerende. Hos meg har han nedfelt seg i taler, foredrag og artikler gjennom disse årene. Noen av dem kan komme til å dukke opp i denne bloggen etter hvert. Siden de er blitt til gjennom en lang periode, vil noen av dem virke retrospektive, gammelmodige og utdaterte, og det gjør dem jo bare enda mer spennende for de av oss som er museumsarbeidere. Det er jo sånne halvgamle greier vi digger...

Jeg er blitt ganske glad i Musum. Og han har lånt meg navnet sitt til denne bloggen. Så tror jeg nok han bærer over med at jeg selv også tenker litt høyt om museumslivet, blander tankene mine med hans. Og skulle det hende at våre refleksjoner vekker tanker hos andre, vil jo intet være bedre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar