tirsdag 14. februar 2012

Slangebæreren i Paris

Slangebærersken (eller er det en blekksprut?) Ile de la cité, Paris 2012 (Foto: Olav Aaraas)

Grafitti er en vidunderlig ting. På vei over Ile de la Cité på søndag kom vi over denne sjablongmalte transen med skjegg og bart, stjerne over hodet, miniskjørt og høyhælte sko som bærer slanger. Eller er det egentlig slanger? Kanskje er det rett og slett en blekksprut? En akkar, for eksempel, som sliter med å holde seg levende mens slangebæreren tripper rundt på sine høye hæler på denne husveggen fra 1700-tallet midt i Paris?

Bildet ble ganske grumsete, fordi det var sen ettermiddag og lyset var i ferd med å forsvinne. Mens jeg sitter og grunner over denne underlige fremtoningen, streifer mine tanker Unni Lindell, men vandrer videre til det 13. stjernebildet, slangebæreren, som ble oppdaget på 1920-tallet og som må ha gitt alle ukebladshoroskopere grå hår i hodet.

Slangebæreren forskjøv alle stjernebildene, så jeg som har identifisert meg som kreps plutselig ble tvilling, med alt det medfører av problemer. Uansett skal jeg ikke ikle meg miniskjørt og høyhælte sko, og langt mindre en blekksprut når jeg i morgen skal vandre rundt i Port Saint Cloud. Det må være grenser!

Slangebæreren, ukj. avbildning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar