lørdag 11. februar 2012

Paris er en måned verdt

Kvelden senker seg i rue St.Charles. Eiffeltårnet gløder mot himmelen. Ellers er det iskaldt. Foto: Olav Aaraas

Første dag i vårt Parisopphold. Ikke i et vårlig eller sommerlig Paris, slik alle drømmer om, men i vindfulle, iskalde gater, tomme for turister og uteliv. Men likevel er Paris alltid Paris. Jeg har fått meg et kontor hos våre venner på Musée Albert Kahn og en leilighet i 15. arr. med internettforbindelse. Rundt hjørnet er det en supermarché. Så gjelder det å utnytte tiden.

Jeg har en fortid i Paris. Fra jeg ble født til jeg var 3, i Auteuil, i skråningen ned mot Seinen. En fortid jeg ikke husker. Kanskje vil jeg komme nærmere den i løpet av oppholdet mitt her nede. Når du jobber på museum, jobber du jo med fortid, med minner, med levde liv. Det er ikke bare et akademisk arbeid, det har noe med hjerter å gjøre. Vi får se...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar